از نظر بیشتر افراد، عطر و ادکلن یکی هستند و هیچ تفاوتی بین آنها نیست، ولی عطرها درواقع همان محتویات درون عطرهای گرمی و شیشه های ادکلن هستند، و ادکلن ها همان عطرهایی هستند که درون شیشه ها قرار دارند، به صورت کلی همان ماده معطر عطر نامیده میشود. البته که تفاوت هایی در ظاهر، پخش بو، ماندگاری، تنوع روایح و … وجود دارد که در ادامه به صورت کامل به آنها نیز میپردازیم و به شما خواهیم گفت که با وجود این تفاوت ها، آیا عطر بهتر است یا ادکلن؟ با ما همراه باشید.

مهم ترین تفاوت های عطر و ادکلن

در زمان های گذشته، فرآیند عطرسازی با زمان حال تفاوت های بسیاری داشت؛ چنانچه مردم از ترکیب های اسانس یا روغن های حلال عطر استفاده نمیکردند و با استفاده از سوزاندن گیاهان معطر عطر را به وجود می‌آوردند.

تفاوت در ” لغت ”

واژه عطر از زبان عربی نشعت گرفته شده و به معنی ماده‌ی خوشبو‌کننده‌ای هست که از اسانس گل ها یا میوه ها، و گاهی از مواد مخلوط شده از انواع مختلف حلال به دست میآید.
واژه ادکلن درواقع همان ” آب و کلن ” است که اولین بار توسط یوهان ماریا فارینا در شهر کلن آلمان ابداع شد.
البته باید هنگام خرید فقط نباید به تفاوت های لغتی آنها توجه کرد و مهم ترین و اصلی ترین تفاوت آنها در مواد اولیه آنها است. تفاوت های اساسی عطر و ادکلن در روش ساخت و حلال های مورد استفاده شده در آنهاست.

 

تفاوت عطر و ادکلن در ترکیبات

 

نمیتوان به صورت خالص از عطر و اسانس ها استفاده کرد و برای فعال کردن رایحه و دیگر ویژگی های آن، باید با ترکیبات و حلال های مختلف آنها را ترکیب کنید، و همین درصد ترکیب عطر خالص با حلال ها باعث میشود تفاوت های مختلفی بین عطر، ادکلن، ادوپرفیوم، ادوتویلت به وجود آید. عطرها، مایعاتی از جنس روغن هستند که بر پایه نفت میباشند و با انجام ترکیبات و فرآیند های مختلف، قابلیت ایجاد و پیدا کردن بو ها و رایحه های دیگری را نیز دارند. عطرها درواقع جز ماده های اولیه دیگر محصولاتی مانند اسپری بدن ( بادی اسپلش)، اسپری، ادکلن و … هستند که با حلال های عطری ترکیب میشوند.

پیشنهاد مطالعه  بهترین ادکلن های مردانه در 2024

عطرها و اسانس های طبیعی در ادکلن ها بین 2 – 4 درصد وجود دارد و بقیه حجم آن را الکل ها شامل میشوند که 96 – 98 درصد آنرا فرا گرفته‌اند. همانطور که قبلا هم گفتیم، نمیتوان از عطرهای خالص فقط استفاده کرد، درحالی که در ادکلن های پرفیوم، عطرها و اسانس ها حدود 20 الی 30 درصد محتوای پرفیوم را دربرگرفته‌اند.

پرفیوم به معنای غلظت عطر است که با ماندگاری و پخش بو رابطه مستقیم دارد.

 

ماندگاری عطر و ادکلن

 

عطرها را نمیتوان به صورت خالص استفاده کرد چونکه پوست بدن را اذیت میکند. ماندگاری عطرها و ادکلن ها به میزان الکل و حلال های استفاده شده در آنها مربوط میشود و هرچه میزان الکل در یک عطر بیشتر باشد، ماندگاری کمتری دارد و به همین دلیل است که ادکلن ها ماندگاری کمتری دارند. از این رو در پرفیوم ها، ماندگاری بیشتری وجود دارد چونکه میزان حلال و الکل استفاده شده، به خوبی رعایت شده است و غلظت بالایی نیز دارد؛ ماندگاری پرفیوم ها از ادوتویلت ها، عطرها، و ادکلن ها بیشتر است.

 

تفاوت قیمت عطر و ادکلن

 

هرچه در یک عطر، میزان درصد استفاده از اسانس های طبیعی بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. و به همین دلیل است که پرفیوم ها قیمت بیشتری نسبت به عطرها دارند،‌ چونکه از درصد اسانس طبیعی بیشتری استفاده میکنند و ماندگاری و پخش بوی بیشتری نیز دارند. قیمت عطرها همیشه ارزان نیست و به غیر از درصد اسانس، موارد دیگری مانند بو و رایحه، برند تولید کننده، پخش بو ماندگاری هم در قیمت عطرها موئثر هستند.

پیشنهاد مطالعه  10 ترفند جذاب برای افزایش ماندگاری بوی عطر

بیشتر عطرهایی که در بازار قیمت مناسبی دارند، دارای روایح شیرینی هستند و علت شیرین بودن روایح این عطرها به دلیل این است که بیشتر جوانان از آنها استفاده میکنند و شرکت ها برای اینکه بتوانند جوانان را به سمت این عطرها بکشانند و سهم خود را از خرید آنها بگیرند، این عطرها را با روایح شیرین تولید میکنند.

 

تفاوت استفاده از عطر و ادکلن

 

یکی دیگر از تفاوت هایی که بین عطرها و ادکلن ها احساس میشود، نحوه و میزان استفاده از آنها است. پرفیوم ها به دلیل غلظت، پخش بو و ماندگاری بالایی که دارند، به میزان زیادی استفاده نمیشوند و از طرفی دیگر، غلظت رایحه آنها باعث شده بعضی از افراد به رایحه آنها واکنش نشان دهند و باعث ایجاد سرفه و عطسه و یا حساسیت های دیگری در آنها شود. در مقابل هم در محصولاتی که از الکل زیاد، پخش بو و ماندگاری کمتری استفاده میشود، آزادی عمل و استفاده بیشتری فراهم میشود.

 

تفاوت در نت های بویایی عطر و ادکلن

 

در عطرها، 3 نت بویایی وجود دارد که شامل نت های ابتدایی، نت های میانی و نت های پایه هستند که هر نت دارای بو و رایحه متفاوتی نسبت به نت قبلی است. ولی در ادکلن ها، به دلیل استفاده از الکل بالا، فقط یک نت و رایحه وجود دارد که آن هم بعد از گذشت چند ساعت از بین میرود.

 

خرید عطر و ادکلن اصل

 

استفاده از عطرها و ادکلن های تقبلی، علاوه بر هدر رفتن پول شما، باعث ایجاد حساسیت های مختلفی بر روی تنفس و پوست بدن و لکه هایی روی لباس که از بین نمیروند و بیماری های دیگر نیز میشود که با وجود این موارد نیازی نیست که از عطر و ادکلن تقلبی و فیک استفاده کنید. اگر میخواهید یک عطر یا ادکلن اصل و با کیفیت داشته باشید، به این موارد دقت کنید :

پیشنهاد مطالعه  تفاوت ادکلن اصل و شرکتی

– حتما به ترکیبات عطر و شرکت سازنده آن توجه کنید.

– عطر و ادکلن های اصل، پخش بو و ماندگاری خوبی دارند و درصد استفاده از مواد مضر مانند پارابن کم است یا اصلا وجود ندارد.

– آثار مخربی روی پوست و لباس ندارند و باعث حساسیت ها و مشکلات تنفسی نمیشوند.

– خرید عطر و ادکلن برند از شرکت های معتبر بهترین انتخاب است چونکه آن شرکت از استاندارد و اعتبار جهانی برخوردار است.

– عطرهایی که قیمت پایینی دارند در بیشتر موارد تقلبی و مضر هستند.

– به بسته بندی و ظاهر شیشه ها دقت بالایی داشته باشید، چونکه یکی از مواردی که باعث میشود یک ادکلن اصل باشد، رنگ شیشه است که نباید کدر باشد.

 

جمع بندی

 

تفاوت های اصلی عطر و ادکلن بین پخش بو ماندگاری آنها وجود دارد که دلیل آن هم استفاده از مواد های اولیه است که باعث ایجاد تفاوت میشوند. عطرها نسبت به ادکلن ها دارای اسانس بیشتری هستند و از حلالیت کمتری برخوردارند. درحالی که در ادکلن ها بیش از 90 درصد از الکل و تنها درصد کمی از اسانس ها استفاده میشود که همین امر باعث میشود حساسیت کمتری در افراد ایجاد شود. ادکلن ها از سبکی بیشتری نسبت به عطرها برخوردارند و همین مساله سنگین بودن عطر، باعث میشود کاربرد و نحوه استفاده آن متفاوت شود. پیشنهاد میشود از عطرها و ادکلن های اورجینال و اصلی استفاده کنید تا درصد رضایت بیشتری هنگام خرید و استفاده داشته باشید. البته اگر دارای محدودیت مالی هستید، میتوانید از عطرهای گرمی نیز استفاده کنید، آنها نسبت به ادکلن های هم قیمت خود، از پخش بو ماندگاری بیشتری برخوردار هستند ولی ممکن است دارای حساسیت هایی باشند.